Dit model is een middel, nooit een doel

Ik hou van modellen omdat ze helpen bij het ordenen van gedachten en ideeën. Elke vraag is uniek en toch zijn er universele principes die helpen bij het beantwoorden ervan. Het zijn in mijn beleving bijna wetmatigheden. Deze heb ik samengebracht in het model van Jobimpuls.

Het was een enorme uitdaging om het klein te houden. Het proces ging over het maken van mijn eigen échte keuzes: Waar zit nou precies mijn toegevoegde waarde? Waar is mijn plek? Wat wil ik doen? Waar word ik blij van? Uiteindelijk ben ik – zoals vaker – uitgekomen op een rond model:

afbeelding van cirkel Slim werken, Echt kiezen, Top mentaliteit

Ik heb ontdekt dat de thema’s Écht kiezen, Top mentaliteit en Slim werken voor ieder bedrijf ‘universeel’ relevant zijn. Universeel omdat ze binnen diverse bedrijfstakken werken en overal waar ze worden toegepast een vliegwiel op gang brengen dat de basis vormt voor duurzaam succes. De aanpak is eenvoudig, maar zeker niet altijd gemakkelijk.

Ik ben in de eerste plaats pragmatisch. Daarom is ieder model een middel en nooit een doel op zich. Ik zit ook niet vast aan de methodes die ik hanteer, ik hoef ze ook niet allemaal zelf te bedenken, daar zijn anderen vaak veel beter in. Coherence is vandaag toevallig het beste op het gebied van strategisch management, maar als er morgen iets is wat beter past, dan doen we dat. Mijn kracht is het juiste middel op het juiste moment uit de gereedschapskist te trekken. En waar nodig de juiste mensen erbij te halen.

Het model geeft richting om samen naar het basisstation te klimmen. Door dit samen te doen, krijgen we weer andere impulsen. Als je een heuvel beklimt, ontstaat er een nieuw perspectief. Je kunt in het dal vóór de beklimming wel eindeloos gaan zitten nadenken over het perfecte uitzicht dat je wilt hebben op de top, maar de realiteit laat zich niet dwingen.

Jobimpuls zet onder andere deze beproefde methodes in:

  • Coherence: bestaat uit 11 samenhangende thema’s waar iedere organisatie mee te maken heeft. Als alle thema’s uitgebalanceerd beantwoord zijn heb je het verhaal van jouw organisatie.
  • 24-uur met: identiteit start met het scherp krijgen van de van nature aanwezige kracht binnen jullie organisatie. De aanpak is geïnspireerd op het programma 24-uur met van de VPRO.
  • Happiness at Work survey (HaWs): is een krachtig instrument waarbij aan de hand van een 40-tal vragen vast komt te staan waar de meeste ruimte voor verbetering in de organisatie en in de verschillende teams ligt. Klik hier om de gratis proefversie in te vullen.
  • Alles wat je aandacht geeft, groeit (AWJAGG): aandacht bepaald voor een groot gedeelte het gedrag van mensen. Door continu je aandacht te richten op mensen die willen en doen, zal dit de mentaliteit in je organisatie worden.
  • Smart Working (SW): niet steeds harder werken maar slimmer. Processen bouwen om jullie mensen. Processen die waarde creëren in de ogen van jullie klanten. Geïnspireerd op de basisbeginselen van LEAN en SCRUM.
  • Human Management 360° (HM360°): zorgt ervoor dat alle basisvoorzieningen die mensen nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren georganiseerd zijn.

Ik maak graag een afspraak met je om je mee te nemen in deze aanpak zodat we daarna kunnen bepalen of we dit avontuur samen aan gaan.